Yrityksen johtaminen
Liikenne Vesma Oy:ssä seurataan säännöllisesti taloudellisten tunnuslukujen kehittymistä sekä avainasiakkaiden ostosaldoja. Tero Vesma pitää yrityksen pyörät pyörimässä ja vastaa operatiivisesta johtamisesta ja laadunhallinnasta. Toiminnan jäljitettävyyttä palvelevat monipuoliset laatutallenteet.
Yrityksen laatupolitiikan keskeisiä arvoja ovat ammattitaitoinen henkilöstö, kuljettajien huolellinen valmistautuminen tilausajon suorittamiseen, kaluston erinomainen varustetaso ja tekninen kunto sekä asiakaspalautteiden jatkuva hyödyntäminen. Henkilöstöä kannustetaan kiitoksella yhä parempiin suorituksiin.
Liiketoiminnan suunnittelu
Johdon katselmuksissa Tero Vesma suunnittelee yrityksen tulevaa toimintaa. Suunnittelussa käytetään hyväksi mm. aikaisemman toiminnan analysointia. Riskien hallinta ja arviointi on myös merkittävä asia suunnittelussa. Ympäristöasioissa noudatetaan moottoriajoneuvoalan yleisiä määräyksiä. Kiinteistöasiat kattaa yrityksen turvallisuussuunnitelma.
Laatupolitiikasta on johdettu kuljettajien ammattitaitoa, kalustoa, asiakastyytyväisyyttä ja tehokkuutta osoittavat mitattavissa olevat tavoitteet. Tieto kuljettajille välitetään yhteisissä palavereissa. Myös ilmoitustaulu ja henkilökohtaiset postilokerot ovat viestinnässä käytössä.
Henkilöstö
Liikenneriskien pienentämiseksi busseihin on hankittu ergonomiset kuljettajanistuimet. Nykyaikaiset autot on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla ja luistonestojärjestelmillä. Yrityksen työsuojelupäällikkönä toimii Tero Vesma.
Kuljettajien perehdyttämisessä noudatetaan yhteisesti sovittua ohjelmaa. Vuosittain järjestetään henkilöstölle niin koulutuksellisia kuin viihteellisiäkin tapahtumia. Kuljettajien taidot on kirjattu osaamismatriisiin. Yrityksen yhteistyökumppanit järjestävät säännöllisesti asiakaspalvelukoulutusta. Tavoitteena on myös, että kaikki vakinaiset kuljettajat suorittavat lähivuosina taloudellisen ajon tutkinnon. Henkilöstötyytyväisyyttä vaalitaan avoimessa keskusteluilmapiirissä. Tosin aloitelomakkeitakin on ajotoimistosta saatavissa. Ajotoimistossa sijaitsevat myös tarvittavat kartat ja www –yhteys kuljettajien ajoon valmistautumista varten.
Resurssit
Konttorista löytyvät tarpeelliset lait, viranomaismääräykset ja eri maiden tullaustiedot. Tero Vesma laatii työvuoro- ja ajoneuvolistat varmistaen siten resurssien riittävyyden. Tarvittaessa voidaan käyttää apuna toisia liikennöitsijöitä, jotka valitaan kokemusten perusteella. Muiden toimittajien valintakriteereinä ovat ympäristönäkökohdat, hinta, laatu, luotettavuus ja hankintojen keskittäminen. Toimittajien toimituskyky arvioidaan vuosittain.
Tero Vesma huolehtii bussien määräaikaishuolloista. Autojen päivittäissiivouksen hoitavat kuljettajat itse ja korjaamohallin nostolaitteet huollatetaan ulkopuolisella yrittäjällä.
Prosessit
Liikenne Vesma Oy:n tärkeimpiä asiakasryhmiä ovat kunnat, matkatoimistot, urheiluseurat ja yritykset. Palvelulinjoilla vaatimuksena ovat matalalattiabussit. Lisäpalveluja ovat mm. oppaan palvelut, ruokailu- ja majoituspalvelut sekä kielitaitoinen kuljettaja. Asiakaspalautetta voi yritykselle antaa kotisivujen välityksellä. Erillisellä asiakastyytyväisyyslomakkeella kartoitetaan matkustajien mielipiteitä säännöllisin väliajoin. Valituksiin vastataan välittömästi ja Tero Vesma taltioi ne myöhempää analysointia varten.
Yrityksen ydinprosessi muodostuu tarjouksesta, tilauksesta, auton ja kuljettajan varaamisesta sekä ajon suorittamisesta, raportoinnista ja laskutuksesta. Asiakas tilaa ajon sähköpostilla, josta se siirretään tarvittavine liitteineen ajomääräykseen. Tilaukset vahvistetaan aina niin asiakkaan kuin liikennöitsijänkin toimesta. Kirjallisen tarjouksen lähettäminen asiakkaalle tai ajomääräyksen laatiminen sinetöi tilaukseen sitoutumisen. Jokainen tilausajo on jäljitettävissä joko ajomääräyksestä tai ajopäiväkirjasta.
Ajon aikana syntyvissä poikkeustilanteissa kuljettaja on velvollinen välittömästi ottamaan yhteyttä yrityksen johtoon tilanteen selvittämiseksi ja normalisoimiseksi. Poikkeamat on merkittävä ajomääräykseen ao. kohtaan. Teknisistä vioista kuljettaja täyttää vikailmoituksen. Asiakkaan matkatavaroiden vahingoittuessa täytetään vahinkoilmoitus.
Jokaisen tarjouspyynnön yhteydessä kaikki matkan vaiheet suunnitellaan viimeistä piirtoa myöten. Kuljettajille on jaettu autokohtaiset kuljettajakansiot, joissa on tarkat menettelyohjeet tilausajojen suorittamisesta. Bussien nopeudenrajoittimet ja ajopiirturit kalibroidaan määräysten mukaisesti. Koko yrityksen laatuohjeisto arvioidaan sisäisesti vähintään kerran kalenterivuoden aikana. Ohjeisto perustuu ISO 9001:2000 laatustandardiin sekä Euroopan Laatupalkintomalliin (EFQM).
Tulokset
Liikenne Vesma Oy:ssä arvioidaan ja analysoidaan asiakkaisiin ja henkilöstöön liittyviä tuloksia, yhteiskunnallisia tuloksia sekä liiketoiminnan tuloksia.
Keskeisiä mittareita ovat ulkoinen ja sisäinen asiakastyytyväisyys, henkilöstön vaihtuvuus, kaluston nykyaikaisuus, taloudellinen ja toiminnallinen tehokkuus; ostomäärien ja liikevaihdon kehittyminen sekä ajoneuvokaluston käyttöaste.